Ben jij onzeker over je uiterlijk of heb je een laag zelfbeeld?

Ben jij onzeker over je uiterlijk? Vind je jezelf te dik, te dun, te groot, te klein, of überhaupt gewoon lelijk? Dan heb je een enorme last die je dagelijks moet dragen. Dit kan zich uitten in het stoppen met eten, het negeren van spiegels of zelfs zware depressies. Het houden van jezelf is een enorm belangrijk punt voor je eigen gevoel en ontwikkeling. Maar wat kun je hier nu aan doen? Waarschijnlijk heb je al van alles geprobeerd omdat je graag van het negatieve gevoel af wilt, maar is het nog niet gelukt. Besef dan ook dat er geen snelle methode is om hier van af te komen, je zult op de weg naar herstel veel pieken en dalen tegenkomen.
Ik zal hieronder een aantal tips met jullie delen over hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Het belangrijkste is je eigen mindset, de gedachtes die jij hebt bepaal je namelijk zelf. Het is erg lastig deze patronen te doorbreken, goede coaching is daarbij vaak onmisbaar.

Tip 1: Neem de media niet te serieus.

Het zelfvertrouwen van vrouwen neemt af op het moment dat zij in een modeblad een perfecte foto zien. (Bij mannen gebeurd dit overigens ook) Kijk daarom kritisch naar de foto, wat is waar en wat niet? Slechts 5% van alle vrouwen ter wereld heeft dat lange, slanke lichaam wat elke cover siert! Op deze site kun je zelfs zien hoe het er aan toe gaat bij nabewerking van de foto’s. Na deze bewerking is er geen rimpeltje meer te zien, geen vetkwabje, geen ribben, niets. Dit is dus ook totaal niet realistisch, en laat dit asjeblieft je zelfbeeld niet bepalen.

Tip 2: Praat vooral niet negatief over jezelf.

Stop hier gewoon mee. Je hebt geen enkel voordeel bij het naar beneden halen van jezelf, het enige resultaat is verdriet, onzekerheid en pijn. En dit is net wat je niet meer wilt. Veel mensen straffen zichzelf (ik had het anders moeten doen, waarom doe ik dit, kijk mij dan) Als het je lukt om geen negatieve gedachte uit te spreken over jezelf zul je je veel vrijer gaan voelen. Vaak hebben wij niet eens door dat wij onszelf afstraffen, je hoort het zelf niet meer. Vraag aan mensen of ze op je willen letten en verbaas je dan zelf over de aantal keren dat je het toch doet, of luister naar je gevoel. (krijg je verdriet dan haal je jezelf naar beneden, voel je je goed dan steun je jezelf)

Tip 3: Vergelijk jezelf niet met een ander.

Vergelijken is zinloos en werkt alleen maar slecht voor je. Mensen kun je nu eenmaal niet vergelijken, iedereen is anders! Het is slecht voor je omdat er altijd wel iemand te vinden is die knapper is, slimmer is, beter is, etc. Dus het enige wat je bereikt is dat je je slechter gaat voelen. Dit zie je vaak ook terug bij mensen met geld, ook al hebben zij zelf voldoende, er is altijd wel iemand die meer heeft. Zo blijf je je minderwaardig voelen. Als je een goed zelfbeeld hebt, dan stopt deze vergelijking automatisch.

Tip 4: Leer complimenten te accepteren.

Hoe ga je om met complimenten? Mensen die met zichzelf in de knoop zitten en negatief denken over zichzelf of hun lichaam gaan complimenten vaak uit de weg. Dit gebeurd vaak door diegene te complimenteren die het compliment gaf ( Jij ziet er anders ook goed uit..), of door het compliment tegen te spreken (Nee joh, deze broek staat mij echt niet). De opdracht luidt dan nu ook: de volgende keer bij een compliment kijk je diegene aan en zeg je “Dankjewel!”. Als dit lukt kun je zelfs zeggen: “Dankjewel, ik vind het zelf ook heel erg leuk”. Wees gewoon bereid de positieve gedachtes van een ander te accepteren. Dit lukt je wel, aangezien je de negatieve gedachtes ook al kunt accepteren.

Tip 5: Accepteer jezelf.

Heb je eigenlijk wel een keuze? Je bent nu eenmaal wie je bent, dat kun je niet veranderen. Het mooi zijn is een kwestie van smaak, als iemand geen bananen lust dan gaat die banaan zich echt niet minderwaardig voelen. Andere mensen lusten namelijk wel bananen, zo past op ieder potje een dekseltje. Als je jezelf accepteert gaat de enorme last om te veranderen weg. Natuurlijk mag je op dieët, fitnessen, make-uppen, etc. maar wel vanuit de gedachte “Ik ben goed zoals ik ben, maar ik wil graag iets beter worden”

Tip 6: Spiegels moeten je vriend worden.

Als je in de spiegel kijkt let je automatisch op de dingen die je niet bevallen, nooit op de dingen die juist erg mooi zijn. Probeer jezelf nu eens te zien zoals anderen je ook zien, als het totaalplaatje! Je bent meer dan alleen die rimpels, dat vetrolletje, die grote neus of oren! Terwijl je in de spiegel kijkt ga je de positieve dingen hardop benadrukken, zeg tegen jezelf: “Ik heb echt een leuke lach”, “De kleur van mijn ogen vind ik echt leuk”, “Wat zit mijn haar leuk vandaag”. Zeg dit hardop en met veel gevoel, je zult zien dat je dit op den duur ervoor zorgt dat je niet of nauwelijks let op de dingen die je niet leuk vind. Ook moet je nooit anderen wijzen op de dingen die jij niet mooi vind, de anderen zien dat toch niet, of hebben een andere mening, dus waarom zou je hun aandacht erover vragen?

Tip 7: Geef jezelf complimenten.

Waarom zou je wachten tot andere mensen jou een compliment geven als je dit zelf ook kunt doen? Sterker nog, jouw compliment aan jezelf betekend veel meer dan hoe een ander over je denkt. Begin met jezelf complimenten te geven, en vaker dan 1 keer op een dag. In elke dag die je hebt beleefd heb jij dingen gedaan waar je trots op kunt zijn, hoe klein ze ook zijn! Jezelf een compliment kunnen geven kost oefening, en in het begin vind je dit waarschijnlijk onzin of zinloos. Juist op dat moment moet je ermee door gaan en dan zul je zien dat je je op termijn er toch beter door gaat voelen. Een positief zelfbeeld heeft niets te maken met anderen, dus maak je ook niet druk om wat anderen ervan vinden als jij jezelf een compliment geeft!

Tip 8: Foute gedachtes relativeren.

Vaak loop je rond met foutieve gedachten zonder dat je het door hebt. Komt dit je bekend voor?:
– Ze keek alleen maar naar mij omdat ik er raar uitzie
– Ze zei dat alleen maar omdat ze aardig wilde doen
– Pas als ik ben zoals ik wil zijn zal ik een vriend/vriendin vinden
Probeer nu deze gedachtes eens uit je hoofd te zetten, je kunt immers geen gedachten lezen van anderen. Relativeer deze gedachtes en zeg de volgende keer:
– Ze keek omdat ze naar iedereen kijkt
– Ze zei dat omdat ze het echt meent, wat lief!
– De ware komt vanzelf op mijn pad, die accepteert mij zoals ik ben
Dit is veel eerlijker naar jezelf en naar de persoon toe die je op dat moment bijv zo aankijkt.

Tip 9: Kijk naar het geheel.

Tegen welke mensen kijk je op? En doe je dit om hun uiterlijk? Om hun prestaties? Om wie ze zijn? Besef dat na je dood niemand praat over hoe je eruit zag, alleen over hoe jij was als persoon, wie jij voor anderen was, en wat je allemaal hebt gedaan in je leven. Wat zeg jij tegen je beste vriend/vriendin als die zich druk maakt om het uiterlijk? Wat kun jij goed? (talenknobbel, rekenwonder etc.). Denk hier goed over na en schrijf op hoe jij herinnert wil worden, wat je wilt doen in je leven, en wie je voor anderen wilt zijn. Hoe belangrijk is je uiterlijk dan in dit plaatje?

Oke en wat nu? Je hebt de tips nu om te kijken of deze dingen voor je werken. Mocht je nog vragen hebben over dit probleem of zijn er bepaalde tips waar je moeite mee hebt? Vertel mij het en dan kunnen wij samen kijken naar een oplossing!

Geef een reactie