Hoe je lichamelijke klachten invloed kunnen hebben op hoe je je voelt.

Dat stress, een ongezonde leefstijl en factoren van buitenaf veel met jou en je lichaam kan doen is misschien al wel bekent. Veel mensen blijven doorlopen met vaak ‘onschuldige’ klachtjes. Denk hierbij aan hoofdpijn, buikpijn, spierspanningen en kramp. Ik geloof er in dat je lichaam niet voor niets aangeeft dat het wat meer aandacht nodig heeft. Vanaf jongs af aan heb ik altijd al buikpijn gehad. Ook stonden mijn spieren altijd op spanning en was ik (bijna) nooit relaxt. Achteraf gezien had mijn lichaam al lang door dat er iets speelde. Moeilijkheden op school begonnen, mijn emoties en gevoelens werden niet begrepen en ik was meer aan het overleven dan aan het leven. Na een hele moeilijke periode (angst, depressiviteit enz) kwam er dan eindelijk de verlossende diagnose: PDDNOS, dit is een vorm van autisme.

Nu wil ik niet zeggen dat ik door mijn lichamelijke klachten wist dat ik autisme heb, maar er is wat mij betreft altijd wel een verband geweest.

Momenteel gaat het al stukken beter met de lichamelijke klachten. Door het vinden van een nieuw eetpatroon, een fijn ritme en een gezonde levensstijl ben ik al een heel stuk verder. Door het volgen van een orthomoleculaire cursus heb ik veel meer inzichten gekregen. Deze inzichten deel ik graag met jullie.

Een paar voorbeeldjes:

Ons lichaam slimmer dan we denken! Lichaam en geest werken nauwkeurig samen. Beginnende klachtjes kunnen vervelende gevolgen hebben als je er niet op tijd bij bent.

Een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld… als je dorst hebt, presteer je minder. Je hersenen werken op dat moment minder goed mee.

Zoals eerder gezegd is je levensstijl een hele belangrijke! Je hebt het namelijk deels zelf in de hand. Wat je eet, hoe je leeft, waar je woont, de hoeveelheid beweging die je krijgt etc.

Je kunt door middel van beweging al veel stress en andere mentale klachten laten afnemen.

Als je bijvoorbeeld geen goede stoelgang hebt (je darmen werken niet optimaal) heeft dat vaak een groot effect op hoe je je voelt. Dit kan er bijvoorbeeld mede voor zorgen dat je een depressie krijgt. Je darmen worden ook wel je tweede hersenen genoemd.

Hoe kun je er voor zorgen dat je vervelende klachtjes zoveel mogelijk kunt voorkomen?

Variatie is het toverwoord! Zowel in je eetpatroon, beweging al in je dagelijkse ritme.

Zorgen dat je darmen goed hun werk kunnen doen zodat je je mentaal ook goed voelt. Dit doe je door veel vezels te eten, voldoende te drinken, veel te bewegen, gezond te eten (uiteraard met uitzonderingen) en voldoende van alle macro en micro nutriënten binnen te krijgen.

Door zoveel mogelijk echte producten te eten (zonder toevoegingen) krijg je meestal voldoende macro en micro’s binnen.

Ook is de theorie van dr. Reckeweg zeer interessant om eens te gaan inlezen als je er graag meer van wilt weten. Hij laat zien dat lichamelijke klachten verschillende fases kennen.

Ik hoop dat je wellicht iets aan deze blog hebt gehad. Schroom ook niet om naar de huisarts te gaan als je iets niet vertrouwd, graag duidelijkheid of hulp wilt hebben. Mij heeft inzicht al enorm geholpen. Dit is vaak de eerste stap naar verandering.

Luister naar je lichaam!

Groetjes Julia

Geef een reactie