Single Blog

Hoe kun je omgaan met (online) Triggers?

Door alles wat wij meemaken in ons leven, belangrijke gebeurtenissen en trauma’s zij wij soms helemaal niet meer de persoon die wij altijd waren. Doordat deze emoties vaak onverwerkt blijven kom je elke keer weer terug in de negatieve spiraal. Dit blijft doorgaan tot de emoties volledig verwerkt zijn, dit is daarom ook altijd het uiteindelijke doel van elke vorm van therapie. Het klinkt heel simpel maar in de praktijk blijkt dit behoorlijk lastig!

Wat doen wij zoal om te overleven?

Er zijn 4 belangrijke hoofdlijnen waar de meeste mensen in terecht komen:
1. Wij zetten een masker op en doen alsof er niets is
2. Wij vechten er tegen of vluchten juist
3. Wij zoeken middelen die helpen (medicatie, drank, drugs, etc.)
4. Wij praten alles goed (het is niet zo erg, het gaat al beter, etc.)

Al deze hoofdlijnen zorgen voor een stuk afhankelijkheid, dit kan zijn van de mening van anderen, medicatie, moeten blijven vluchten of vechten of het masker. Juist deze afhankelijkheid moet verdwijnen zodat jij zelf je gevoelens in de hand krijgt! Hierover kun je altijd contact opnemen voor trainingen of tips. Maar eerst terug naar de triggers:

Soms gebeurt er iets waar jij door geraakt wordt (trigger), dit kan overduidelijk aanwezig zijn of helemaal verstopt zitten ergens in (uiteindelijk zal ook de verstopte trigger boven water komen). Hierdoor kunnen wij depressief worden, neerslachtig, onbegrepen, eenzaam, terugvallen in ons oude patroon, etc.

Als jij jouw eerste reactie op een trigger leert herkennen, kun jij jezelf daar veel pijn mee besparen. Op het allereerste moment moet je jezelf leren ontspannen, daar kun je jezelf in trainen. Dit zorgt ervoor dat jij na een gebeurtenis binnen enkele seconden meer ontspannen zult zijn, want hoe sneller jij ontspant hoe minder stress er in je lichaam opgeslagen wordt. Probeer je hiervoor te focussen op je ademhaling of gebruik deze leuke opdracht:

“Fuck-it” Yoga

Gaat er iets mis en lukt het niet om er mee om te gaan, of heb je ineens enorm last van spanning en ben je bang om fouten te maken? Probeer dan eens “fuck-it” Yoga.

– Adem eerst 3 keer in en uit via de buik, ontspan
– Op de 4de inademing beweeg je je onderarm omhoog.
– Op de uitademing beweeg je je middelvinger zoals op de afbeelding en daarbij roep je vol overtuiging: ‘FUCK IT”
– Op de volgende inademing breng je je vinger weer in de begin positie
Herhaal dit 3 keer, het helpt je naar een ontspannen gevoel en een grote glimlach!

Dit kost enige tijd qua training om te leren om binnen enkele seconden te ontspannen, lukt dit nu nog niet: Begin dan eerst sowieso met een besef moment dat jij niet voor niets hier bent, je bent het waard om er te zijn anders was je er niet! Wat er vroeger ook tegen je gezegd is, welke andere ervaringen of gevoelens je ook hebt, besef dat jij er echt wel toe doet! Besef ook dat als je geraakt wordt door een bepaalde situatie, of door een bepaald persoon dit altijd met jezelf te maken heeft. Boosheid, negativiteit, teleurstelling, kritiek etc. zijn situaties waarbij je vaak denkt dat een ander jou het aan doet. Door het besef dat het je eigen pijn is of dat het je eigen tekortkoming is dat jij deze situatie of persoon in je leven hebt toegelaten neem je je eigen verantwoordelijkheid terug. Vraag dan na elke trigger aan jezelf, “wat kan ik hiermee?” “Wat zegt dit over mij?”

Als de trigger komt door een ander persoon, besef dan dat de ander altijd reageert en handelt naar zijn/haar eigen pijn en emoties. Als je de pijn van een ander leert herkennen wordt het makkelijker reacties van anderen te accepteren (je hoeft niet alles te accepteren). Hiermee creëer je een situatie waardoor de opmerkingen geen impact meer op je hebben en je dus niet meer geraakt wordt erdoor!

Besef vervolgens dat het je eigen gedachten zijn waardoor jij je rot blijft voelen. Je kent het gevoel wel van de gedachten die maar niet uit je hoofd gaan over de situatie waar jij in zit, of over diegene die jou dit aan heeft gedaan. Je kunt hier weken tot maanden last van gaan hebben, maar je kunt ook tegen jezelf zeggen dat je dit kunt veranderen (hoe moeilijk dit ook lijkt). Zeg in dit geval dan ook hardop tegen jezelf “Ik kan veranderen!” als dit niet lukt kun je eerst beginnen met “Ik zal er alles aan doen om te gaan veranderen!”. Dit brengt een proces op gang in je onderbewustzijn die dit probleem aan gaat pakken. Dit zal niet na 1 of 2 keer gebeuren, probeer dit dagelijks tegen jezelf te zeggen in de periode dat je het erg moeilijk hebt.

Hou zelf ook een trigger dagboek bij, noteer hierin wanneer je een trigger hebt ervaren, hoe sterk die voelde en waar het door kwam. Zo krijg je voor je zelf een duidelijk overzicht van de situaties en momenten waar aan gewerkt kan gaan worden.

Om voor een blijvende verandering te zorgen is het nodig om jezelf een nieuwe mindset aan te leren. Je mindset is tenslotte de manier van denken/voelen en is bepalend voor je gehele leven.

We maken ongeveer zo’n 30.000 keuzes per dag. Iedere drie seconden komt er weer een andere gedachte in je op. Ook als je dit leest, stel je jezelf waarschijnlijk de vraag: “Is dat zo, zijn dat echt zoveel keuzes per dag?” Vervolgens zijn er dan twee mogelijkheden: je neemt de gedachte aan, of niet. Je maakt in ieder geval een keuze. Wat was jouw eerste gedachte toen je vanmorgen wakker werd? Waarschijnlijk werd je wakker met een vraag zoals: “Wat voor dag is het? Hoe laat is het? Moet ik al opstaan?” Als antwoord op jouw vraag maak je dan weer een keuze.

Nu denk jij dat je hiermee je eigen leven bepaalt, maar is dat ook zo? Schrik niet maar 98% van de dagelijkse keuzes maak je onbewust. Dit houdt in dat je automatisch een keuze maakt zonder erbij na te hoeven denken. Dit komt door alle dingen die je hebt meegemaakt, je vorige keuzes, je mindset en je gevoel. Dus maar 2% van de keuzes maak je echt bewust, dit zijn vaak de keuzes waarbij je 2 mogelijkheden hebt en voor jezelf de juiste moet kiezen, of bijvoorbeeld naar welke school je gaat. Ga je vandaag Longeren of Rijden? Dit is ook een bewuste keuze.

Nu komt het volgende, elke kleine en grote keuze beïnvloed je toekomst. Je maakt constant keuzes en iedere keuze heeft de potentie om je toekomst te veranderen. Je kunt bijvoorbeeld een uur besteden aan facebook, maar ook een uur aan het maken van een mooie ronde volte. De eerste optie zorgt niet voor een winstpunt, De 2de waarschijnlijk wel. Hoe ga je er nu voor zorgen dat je de goede keuzes gaat maken aangezien je het grootste gedeelte onbewust doet? Juist, door je onderbewustzijn te trainen. Hiervoor is een hele leuke simpele oefening.

Oefening 1.

Schrijf op een brief alle doelen die jij de komende jaren wil bereiken (Diploma, Niveau paardrijden, wat wil je bereikt hebben, welke mensen wil je ontmoet hebben, gewoon alles wat je graag zou willen). Dit briefje verstop je en je zet op de kalender voor volgend jaar dat je het briefje erbij pakt en gaat kijken welke doelen je weg kan strepen en welke al bijna gehaald zijn. Dit is een goede training voor het onderbewustzijn, deze gaat namelijk zelf aan de slag om jou de betere keuzes te laten maken om je doelen te halen.

Oefening 2.

Schrijf allemaal positieve gedachtes of quotes waar jij je fijn bij voelt en gemotiveerd door wordt op memoblaadjes. Plak deze op de plekken waar jij dagelijks komt (de badkamerspiegel, op je slaapkamerdeur, op je bureau, als achtergrond van je telefoon, werkelijk overal) je zult zien dat jouw gedachten elke keer met deze positiviteit in aanraking komen en zich gaan aanpassen eraan.

Wil jij meer weten over omgaan met triggers, stuur mij gerust een berichtje! Ook raad ik je aan de andere posts te lezen in de blog!

Comments (0)

© Copyright 2019 - Bos Business Coaching
WhatsApp chat