Omgaan met teleurstellingen!

Een teleurstelling brengt vaak een naar gevoel met zich mee. Meerdere teleurstellingen achter elkaar kan er voor zorgen dat wij ons neerslachtig en erg verdrietig gaan voelen. Soms krijg je zelfs het idee dat het allemaal geen zin meer heeft! Op de goede wijze omgaan met teleurstellingen kan dus veel negatieve gevoelens en leed voorkomen. Tegenslagen / Teleurstellingen zijn iets waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt.

Steeds wanneer je ergens teleurgesteld over bent, dan weet je dat je verwachtingen had die niet waar gemaakt worden. Je verheugde je ergens op. Hoe wel het gevoel van je ergens op verheugen erg fijn is heeft dit ook zeker een negatieve kant. Wanneer je hoge verwachtingen hebt en de werkelijkheid anders is, dan krijg je een klap te verwerken.
Wie zich te sterk hecht aan de uitkomsten van de verwachtingen wordt geconfronteerd met tegenslagen, de kunst is dan ook om je minder aan de uitslag te hechten. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als de situatie precies zo uitpakt als je had gehoopt maar je weet van binnen ook wel uit ervaring dat het anders kan lopen.

Maar hoe ga je hier nu goed mee om? Ik heb een aantal handige tips op een rijtje gezet om de volgende teleurstelling makkelijker door te komen!

Tip 1: Je inzet verhogen of je verwachting gaan verlagen.

Bij elke teleurstelling heb je vaak 2 keuzes, je kunt je inzet verhogen of je verwachting gaan verlagen. Als jij voor een belangrijke test zakt dan kun je de volgende keer nog beter je best gaan doen om te kijken of je hem dan wel haalt. Of je zult moeten kijken of het wel realistisch is dat jij die test wilt gaan halen. Als jij zelf hele hoge verwachtingen van jezelf hebt is de kans veel groter dat je met teleurstellingen te maken krijgt.

Tip 2: Geduld is een schone zaak

Wat je tegenslagen ook zijn, de grootste teleurstellingen zijn ook de grootste leermomenten. Alles wat je meemaakt in je leven (goed en slecht) geeft je meer inzicht, ervaring en kennis. Op het moment van de teleurstelling zie je vaak niet wat je hier aan kunt hebben, terwijl je later vaak terug kijkt met het gevoel “Nu begrijp ik waarom het toen mis is gegaan”. Blijft nooit in de teleurstelling hangen maar stel je zelf de vraag: “Oke, en wat ga ik nu doen?” en “Welke keuze kan ik nu het beste maken?” Heb vertrouwen in jezelf en ga door! Nu kun je van een teleurstelling een overwinning maken.

Mochten de tips niet voldoende werken, dan volgt nu een stappenplan om dieper in de teleurstellingen te duiken en te zorgen dat jouw gevoel hierbij veranderd.

Stap 1: Eerst gaan wij wat negatieve gevoelens bekijken.

– Over welke situatie ben je laatst nog teleurgesteld geweest? Schrijf deze op.
– Welke gevoelens had je toen? (Verdriet, Onzekerheid, Falen, Angst etc)
– Wat zei je toen tegen jezelf? Waardoor werd het gevoel van net versterkt? ( ik kan het toch niet, zie je nou wel dat mensen gelijk hebben, ik kan ook niets goed doen, etc)

Deze gevoelens zorgen voor een blokkade in je gedachten en zijn een reden dat jij op jouw manier met teleurstellingen om gaat. Hier kun je aan werken door mindset trainingen te gaan volgen die gebaseerd zij op jouw specifieke gevoelens.

Stap 2: Praat jezelf niets aan.

Als je jezelf negatieve gevoelens aanpraat bij en teleurstelling of tegenslag, dan blokkeer jij jezelf. Elke situatie die niet gaat zoals jij het graag had gewild is een les voor je. Probeer deze les ook te vinden, Waarom is dit gebeurd?, Waar heeft dit mee te maken?, Is dit vaker gebeurd?, Is het wel realistisch wat ik wil?. Probeer nu eens bij een teleurstelling positief te denken. Vraag je bijvoorbeeld af wat je er van hebt geleerd, of hoe je het in de toekomst anders zou kunnen doen. Teleurstellingen maken jou als persoon harder en weerbaarder, wees daar dankbaar voor!

Stap 3: Nu gaan wij wat positieve gevoelens bekijken.

– Benoem een situatie op je werk/school/sport waarbij je jezelf gelukkig en sterk voelde
– Welke gevoelens had je toen? (Vol energie, Creatief, Gesteund, Sterk, Blij, Gelukkig etc)
– Wat zei je toen tegen jezelf? Waardoor werd het gevoel van net versterkt? ( Wat ben ik toch een bofkont, Wie had gedacht dat ik dit zou kunnen, Wat heb ik hier hard voor gewerkt, etc)

Stap 4: Doelen stellen.

Ga nu weer naar stap 1 en schrijf op wat je veranderd wil zien aan de gedachten die je op dat moment had, zodat je je kunt voelen zoals je je voelde bij stap 3. Schrijf dus een aantal doelen op wat je zou willen bereiken. Welke punten neem je hierin mee uit je negatieve en positieve ervaringen?

Nu heb jij voor jezelf een overzicht gemaakt van de dingen die jij kunt veranderen aan de gevoelens die je hebt als je teleurgesteld bent. Je weet nu wat er nodig is om de negatieve gevoelens om te buigen tot een positieve ervaring. Aan deze punten kun je nu gaan werken (alleen of met een coach).

Als je vaak genoeg deze stappen opschrijf bij elke vorm van teleurstelling, leer jij jezelf een nieuw gedachten patroon aan waardoor de teleurstellingen in de toekomst een makkie worden! Je zult zien dat er steeds minder negatieve gedachtes zijn om op te schrijven! Wees trots op jezelf nu!

Geef een reactie