Wat kun je doen als je aan jezelf twijfelt?

Twijfelen aan jezelf heeft vaak te maken met een gebrek aan een gezonde dosis zelfvertrouwen. Op het moment dat je niet zeker bent van jezelf zal de twijfel veel eerder toeslaan!

Allereerst een verschil tussen zelfvertrouwen en eigenwaarde.

Zelfvertrouwen staat niet voor de mate van vertrouwen die anderen in jou hebben, maar de mate waarin jij zelf vertrouwen in jezelf hebt. Een belangrijk verschil. Juist als anderen geen vertrouwen in ons hebben zijn wij geheel op ons zelf aangewezen. Daarom is het niet handig om de macht over ons zelfvertrouwen uit handen te geven. Neem je zelfvertrouwen in eigendom en ervaar dat het altijd al van jou was.
Zelfvertrouwen heeft een nauwe relatie met je gevoel van eigenwaarde. Iemand met een minderwaardigheidscomplex zal meer moeite hebben om zijn zelfvertrouwen bij elkaar te rapen dan iemand die zichzelf wel de moeite waard vindt.  Maar het zijn geen indentieke begrippen. Eigenwaarde staat voor hoeveel je in je eigen ogen waard bent. Het zegt iets over het beeld dat je hebt van je identiteit. Zelfvertrouwen zegt iets over je gevoel klaar te staan voor wat op dat moment gevraagd wordt, je geloof in eigen kunnen. Wie je bent en wat je kunt zijn twee verschillende begrippen.
Een negatief zelfbeeld ondermijnt je zelfvertrouwen. Als je eigenwaarde wordt aangetast, tast dat ook je vermogen aan om toegang te krijgen tot je volledige zelfvertrouwen. En als je gevoel van eigenwaarde groeit, kan je zelfvertrouwen meegroeien. Dit heeft ook gevolgen voor deze omgang met andere mensen. Als ik mijzelf al niet de moeite waard vind, waarom zou jij mij dan de moeite waard vinden? Zelfs als jij mij verzekert dat je mij de moeite waard vind, hoe kan ik het dan echt geloven zolang er een stemmetje in mij zegt dat je liegt, bijvoorbeeld om mij een goed gevoel te geven? Maar als ik van binnen weet dat ik een goed mens ben, dat ik de moeite waard ben, heb ik geen enkele reden om een compliment terzijde te schuiven.

Tips om meer zelfvertrouwen te krijgen:
  • Kijk hoe je in je hoofd over jezelf praat en denkt, praat tegen jezelf zoals je tegen je beste vriend(in) zou praten.
  • Doe vaker “Alsof” je al meer zelfvertrouwen hebt.
  • Maak een lijst met de dingen waar jij dankbaar voor bent.
  • Kijk waarmee jij andere kunt helpen.
  • Zeg tegen jezelf in de spiegel: “Ik ben goed zoals ik ben!”
  • Verzorg jezelf goed, glimlach en verbeter je houding, rug recht en borst vooruit!

Je zelfvertrouwen verhogen of terugwinnen kost nou eenmaal tijd, verwacht niet dat dit in enkele dagen is opgelost. Geef het tijd, elk klein stapje is er weer één….

Heb je straks meer zelfvertrouwen maar twijfel je alsnog? Dan heb je hier nog wat tips om daarmee aan de slag te gaan:
  • Zie twijfel als een kans om na te denken over je eigen principes, wat wil jezelf nu eigenlijk?
  • Sta open voor twijfel, blijkbaar heb je een keuze, het is beter om een verkeerde keuze te maken dan geen keuze.
  • Maak fouten, zo leer je er alleen maar van hoe het de volgende keer anders of beter kan.
  • Accepteer jezelf, iedereen heeft zijn eigenaardige kanten, dus jij ook! wees er trots op!

Geef een reactie